Sivut

4.4.2019

Kevään kiitollisuutta

Tule luokseni, 
käännä kelloni viisarit vihdoin kohdalleen. 
Olen taas levällään, 
hieman siellä, vähän täällä ja 
aina kuitenkin niin kaukana kaikkialta. 
Vaellan takaperin tulevassa ja 
samaan aikaan seison käsilläni menneessä.
Olen ylitsevuotava tyhjyys ja 
silti halkeamaisillani toivottomiin tunteisiini, 
tuntematta kuitenkaan koskaan mitään. 
Kun on aina vähän maailmastaan irrallaan, 
ei kai ole koskaan kokonaan kukaan. 
Mutta tällainen olen, 
keskeneräinen ja vähän rikki, 
silti ihan tarpeeksi. 
Olen minä, 
sielultani lempeä ja 
sydämeltäni lämmin
luonnonlapsi ja pieni hippiäinen. 


Olet juossut jo tarpeeksi kauan, 
olet paennut pahoja ajatuksia, 
viiltäviä muistoja ja 
tuntematta jääneitä tunteita. 
Olet juossut niin kauan, 
että olet unohtanut 
taaksejääneet kilometrit 
ja sen, 
että olet joskus tuntenut varpaasi. 
Kun vihdoin pysähdyt ja annat 
selkäsi sulautua vasten jäistä maata, 
huomaat, 
kuinka sydämesi yhä lyö ja 
keuhkoissasi virtaa raikas ilma. 
Ennen kuin kiitollisuuden kyyneleet 
sumentavat silmäsi, 
ehdit nähdä ne miljoonat 
kirkkaat tähdet, 
jotka tänään tuikkivat yksin sinulle. 


Tahtoisin sinulle kaikkea hyvää, 
pohjatonta rakkautta ja 
kuolematonta toivoa. 
Sinulle, joka tänään et jaksanut nousta 
aamulla vuoteestasi. 
Sinulle, joka pelkäsit tänäänkin muiden tuomitsevia
katseita ja pahoja sanoja. 
Sinulle, jonka kyyneleitä kukaan ei nähnyt, 
eikä ollut lohduttamassa. 
Sinulle, joka väsyneenäkin kiitit 
bussikuskia kyydistä. 
Sinulle, joka vihdoin pyysit apua. 
Sinulle, joka yritit tänäänkin parhaasi. 
Sinulle, joka luet tätä nyt, 
sinulle, 
kaunis, ihana ihminen. 



Kipu viiltää nivelissä, luissa ja jokaisessa solussa. 
Se odottaa jokaisen nurkan takana, 
kun se ei ole paikalla, on se jo matkalla. 
Mutta minä olen sitä vahvempi. 
Otan kynän käteeni ja alan piirtää sitä paperille 
ja kun kädet eivät enää kykene kannattelemaan 
kynän painoa, jatkan jaloillani,
lopulta myös suullani. 
Piirrän, maalaan koko yön, 
jokaisen viivan jälkeen olen siirtänyt 
palan kivustani paperille. 
Lopulta olen valmis ja asetun katselemaan 
kuvaa kauempaa ja 
ensimmäistä kertaa aikoihin olen ylpeä itsestäni. 
Laitoin paperille sen, 
joka elämässäni nyt on kaikkein mustinta, 
silti kaikista kyyneleistä huolimatta, 
nautin edelleen ja entistä kovemmin 
maailman väreistä, 
uskosta, rakkaudesta, ystävistä ja 
arjen pienistä ihmeistä, 
eikä niistä tarvitse koskaan luopua. 


Se tulee luokseni aamuyöllä 
varoittamatta, koputtamatta 
ja kenkiään riisumatta, 
tarttuu kylmillä käsillään ja 
riuhtoo minut unen läpi hereille. 
Se kahlitsee käteni, tukahduttaa huutoni 
ja saa minut vain vapisemaan hiljaa. 
Se saa sydämeni lyömään niin, 
että naapuritkin kuulevat. 
Kun vereni kohina suonissani 
täyttää asunnon, 
se iskee terävän miekkansa jokaiseen soluuni.
Se murtautuu kaikkien lukkojen läpi 
ja seuraa minua jokaiseen maailman kolkkaan, 
minne ikinä pakenenkin. 
Se valvoo vierelläni halki unettomien öiden. 
Se on sisälläni asuva repivä kipu, 
jota harva on koskaan saanut nähdä
hymyni läpi. 
Mutta se on osa minua, 
enkä enää aio taistella itseäni vastaan, 
aion etsiä kaiken tämän läpi ne asiat, 
joista voin tänään olla kiitollinen. 
Ja kuinka paljon niitä onkaan!


Rakasta. Rakasta älä vihaa.
Tuomitse väärät teot. Älä ihmistä. Ikinä.
Ole läsnä. Kohtaa.
Epäile, epäröi, mutta ole rohkea.
Ole ihminen, älä kiiltokuva.
Pysy keskeneräisenä.
Kasva ja anna muiden kasvattaa sinua,
etenkin lasten.
Rukoile,
vaikka vain huokaisten.
Muista leikkiä. Sitä enemmän, mitä
vanhemmaksi tulet.
Elä hetkessä. Kukaan ei ole
luvannut huomista.
Kerro rakastavasi.
Halaa aina kun voit.
Sinä riität. Olet arvokas
ja paras sinä.



2 kommenttia:

Piristä minua kommentilla! (: