Sivut

20.10.2020

Kun kuulet kavioiden äänen,
se ei kenties olekaan hevonen.
Se olen minä, 
seepra naisen vaatteissa.
Tuo niin valtavan voimakas eläin,
Ehlers Danlosin syndroomaksikin kutsuttu
taistelee minua vastaan 
ja minun kanssani.
Se on niin suuri osa minua, 
että välillä havahdun 
kuovittelemasta maata ja hirnumasta.
Mutta seeprat selviävät,
suojavärillämme karkotamme 
pois pahan 
ja ratsastamme auringonlaskuun 
pyörätuolilla. 


Minä ikävöin taas. 
Ikävöin Haapavedelle, 
jossa tunsin olevani vihdoin kotona. 
Ikävöin ammattikorkeakoulua, 
joka ensin rikkoi ja sitten 
korjasi entistä ehjemmäksi. 
Ikävöin rippileirejä ja 
niiden tuomaa 
ammatillisuuden vahvistumista 
ja onnistumisen kokemuksia. 
Ikävöin sitä, kun uskalsin vielä rakastaa,
vähän liian täydellä sydämellä, 
vähän liian lujaa. 
Ehkä ikävöin tunnetta siitä, 
että olisin hyödyllinen. 
Vapautta mennä ja tulla 
ilman pelkoa pyörtymisestä. 
Elämää ilman jatkuvaa viiltävää kipua. 
Kohtaamisia kahvikupin äärellä. 
Ehkä ikävöin ihan tavallista elämää. 


Minua itketti kun kirjakaupan myyjä 
oli niin ystävällinen.
Minua itketti kun työntekijä pyysi 
ajokorttini 
ja ajattelin etten tee sillä enää mitään 
muuta, 
kuin asioin kirjakaupassa.
Minua itketti, kun näin 
unta äitiydestä, 
siitä jota ei tule koskaan olemaan. 
Vähän myös itketti kun 
ulkona näyttää syksyltä.
Ja se kumma tunne,
joka hiipi sisääni, 
ja ajattelin 
sen ehkä olevan pieni pala 
onnellisuutta. 
Ja ihmisyyttä.


Vieraat ihmiset hämmästyvät, 
kehuvat kuinka hyvin osaan puhua.
He tarttuvat lupaa kysymättä pyörätuoliini 
ja työntävät. 
He kuiskuttelevat vieressä ja 
olettavat etten ymmärrä. 
Vaikka minun kehoni on hieman rikki, 
ei ymmärryksessäni ja vuorovaikutuksessani 
ole mitään vikaa. 
Toivon, että jonakin päivänä 
elämme maailmassa jossa kohdataan ihmiset 
ihmisinä, 
ei heidän vammansa, 
ihonvärinsä tai 
seksuaalisuuden kautta. 


Minä olin se sairas tyttö, 
Se jonka sairaudelle ei ollut nimeä. 
Minä olin se, joka juoksi luokasta oksentamaan, 
otti tukea seinistä.
Minä olin se, joka oli jäädä luokalleen,
koska sairasti jokaisen flunssan 
ja niiden välissä oli muuten vain kipeä.
Mutta minä opin olemaan valittamatta,
sillä kukaan ei enää uskonut.
Minä luulin olevani normaali. 
Luulin että kaikilla menee 
nivelet sijoiltaan kävellessä
ja että kaikilla kiertää vatsassa 
valtava paha olo. 
Minulle naurettiin käytävillä 
kun kävelin eri tavoin kuin muut,
Aikuisena minulle tarjottiin apua 
perheväkivaltaan, 
vaikka olin vain pyörtynyt jääkaapin 
lasihyllyn läpi 
ja saanut kasvoni mustaksi. 
Tarjottiin psykiatrista apua, 
kun neulanjäljet verikokeiden
jälkeen pysyivät viikkoja. 
Hammaslääkärit olivat pulassa,
kun puudutteet eivät toimineet.
Ja lääkärit ihmettelivät pahoja 
sivuvaikutuksia lääkkeistä
Lopulta sain nimen kaikelle.
Se oli valtava helpotus, 
mutten vielä silloin tiennyt, 
että taisteluni on vasta alussa. 


Joskus tarvitaan päiviä, 
joina itkettää, väsyttää 
ja suututtaa.
Tarvitaan päiviä, 
joina mikään ei tunnu hyvältä,
sukat hiertää, 
kahvi on kylmäää ja 
lenkkeilijä katsoo ikävästi. 
Joskus tarvitaan huonoja päiviä, 
jotta tajuaisi, 
että maailma pyörii kuitenkin, 
vaikkei itse jaksaisi oikein 
olla ihminen ollenkaan. 
Ja aina tulee uusi päivä, 
jona ehkä aurinko paistaa 
vähän sieluun saakka. 
Mutta sinne päästäkseen, 
on ihmisessä oltava säröjä, 
vain että sisään pääsisi 
hieman lämpöä,
rakkautta ja valoa.
Ja niitä säröjä löytyy
 meistä jokaisesta. 
Kaikki meistä on 
hieman rikki. 


Elämäni on hidasta, 
viikkoihini mahtuu vain muutama 
asia jotka jaksan. 
Kaverin näkeminen, lääkärikäynti 
ja kauppareissut. 
Kun teen jotain, 
siitä seuraa pahoinvointia, huimausta 
ja tärinää.
Mutta minun on tehtävä jotain,
sillä täytyy pitää pää kasassa. 
Fyysinen olemus on ehkä menetetty, 
mutta henkisestä puolesta 
on pidettävä entistä enemmän huolta 
ja se hoituu juuri nousemalla sängystä 
ja tekemällä asioita. 


Kuljen odotustiloista
 ja auloista toisiin. 
Osaisin suunnistaa
 sairaalassa vaikka
 silmät kiinni. 
Pidän sairaalaruoasta
 ja rakastan sairaalakirkon rauhaa. 
Joka kerta minua jännittää
 ja joka kerta yritän
 luottaa uudelleen. 
Elämäni on paljon
 muiden ihmisten varassa. 
Sairaanhoitajille ja lääkäreille
 olen vain yksi potilas 
muiden joukossa
 mutta he edustavat minulle
 koko sairaalaa ja terveydenhuoltoa,
 he voivat luoda turvallisuudentunteen 
tai lisätä pelkoa. 
He voivat kohdata aidosti
 jos haluavat. 
Rullailen elämässä edestakaisin
 ja etsin ihmisiä jotka haluavat
 ymmärtää,
 etsin kohtaamisia
 ja turvallisia sanoja siitä, 
että kaikki järjestyy aina lopulta.



Elämässä on paljon asioita kesken ja 
olen valtavan väsynyt. 
Välillä tuntuu väärältä, 
etten saisi väsyä, 
kun en ole edes töissä. 
Lääkärikäynnit, asioiden hoitaminen, 
vääntäminen ja jatkuva odottaminen 
käyvät kokopäivätyöstä ja 
mielelläni vaihtaisin sitä työpaikkaa. 
Tahtoisin olla niin kuin muutkin, 
tehdä täysiä työpäiviä, 
hankkia perheen ja nauttia elämästä. 
Mutta yritän hyväksyä, 
etten saa omia lapsia, enkä 
ehkä koskaan tule palaamaan töihin. 
Yritän vakuutella itselleni, 
että elämäni voi olla hyvää 
vähän toisenlaisenakin. 


Jos tarvitset olkapäätä, 
olen tässä. 
Jos kaipaat ystävää 
olen lähellä. 
Jos haluat juoda hiljaa kahvia, 
voin kantaa sen sinulle sänkyyn. 
Jos voin auttaa, 
rukoilla puolestasi 
tai vain pitää kädestä, 
niin olen aina täällä. 


Kohdunpoisto meni hyvin, 
vaikka niin kovasti sitä pelkäsin. 
Pikkuhiljaa olen päässyt taas jaloilleni 
ja kipujen terävin kärki on katkennut. 
Parantumiseen menee viikkoja, 
mutta joka päivä ollaan vähän pidemmällä. 
Sitten vain toivotaan, 
että leikkauksella on toivottu vaikutus 
kipuihin. 
Odotan sitä, että pääsen taas uimaan 
ja ehkä vihdoin myös kuntosalille 
hieman liikkumaan. 
Henkisesti en ole asiaa vielä käsitellyt, 
se tulee sitten ajallaan 
ja annan kaikkien tunteiden tulla. 




Ensilumi tuli varhain, 
vaikka suli samantien poiskin. 
Mutta talvi on tuloillaan ja 
aamulla täytyy muistaa ottaa 
hanskat lenkille. 
Nautin pikkupakkasesta auringonpaisteessa 
ja koirakin tykkää taas lenkkeillä.
Tämä on ollut niin kummallinen 
ja hurja vuosi, 
pian se on ohi ja mennään taas 
kohti jotakin uutta ja tuntematonta. 



Vaikka kukaan ei uskoisi sinuun, 
sinä riität, olet kaunis 
ja arvokas. 
On vahvuutta olla joskus 
heikko 
ja rohkeutta pyytää apua. 
Mitä elämässä tulekaan vastaan,
 älä ikinä luovuta, 
olet rakastettu!

6 kommenttia:

  1. Olet tärkeä!
    Olet heikkoudessakin vahva vaikkei se aina just tunnu siltä. Mut oot seepra!
    Oot rakas!

    VastaaPoista
  2. Hey dear! Loved your post and allready followed your blog, i want invite you to visit and follow my blog back <3

    www.pimentamaisdoce.blogspot.com

    VastaaPoista

Piristä minua kommentilla! (: